När man arbetar som pedagog vet man att det finns många ord och begrepp som låter fina, är populära och som man gärna ska använda om verksamheten, utan att alltid reflektera över vad det egentligen innebär. När jag vikarierat på olika förskolor har jag till exempel ofta hört sådant som att varje barn är unikt, att barnet är kompetent, att verksamheten ska vara stimulerande och att lärande ska vara lustfyllt. En klassiker inom hela skolans värld, från förskola till gymnasiet är ju även detta med att se varje individ/elev/barn och utgå från dennes förutsättningar. Det är en central utgångspunkt i alla läroplaner och det är något som inte är helt lätt att känna att man uppfyllt varje dag med så många viljor, förutsättningar och behov samt så lite tid och resurser.
Snart är det dags att placera Stella i kö för att få förskoleplats och jag har grubblat mycket över hur man som förälder vill att verksamheten för ens barn ska vara. Om jag tar av mig de pedagogiska glasögonen (vilket såklart kan vara svårt) så är det mest praktiska saker jag funderar över. Det där med olika teman, lustfyllt lärande, rörelse, kommunikation, naturvetenskapliga och matematiska utmaningar betyder ingenting om inte viktiga förutsättningar finns.
- Personaltäthet. Allt under 3 heltidstjänster känns för lite. Ett barn kan omöjligt få sina behov tillgodosedda annars om det inte är en barngrupp på färre än 10 st och barnet inte ska vistas mer än 5 timmar per dag.
- Barngruppen. Jag vill att Stella ska få möjlighet att träffa kompisar i olika åldrar och med olika bakgrund. Om olika språk och kulturer möts på hennes avdelning tror jag att hon får många redskap för att växa upp och bli en klok människa med sunda värderingar.
- Nöjd personal. Om personalen trivs, känner att de har tydligt och bra ledarskap och förutsättningar så trivs också barnen. Hur stora lokaler man än har och hur dyra leksaker man än kan köpa in så hjälper det inte om stora delar av personalen är sjukskrivna och inte trivs i sin arbetsmiljö. Och om pedagogerna är missnöjda och utarbetade så är det svårt för barnen att vara nöjda och stimulerade.
Eftersom jag har vikarierat ganska mycket på olika förskolor i staden där vi bor så vet jag väldigt väl var jag vill att min dotter ska börja. Där arbetar otroligt duktiga pedagoger som kompletterar varandra utmärkt, som är fantastiskt snälla och fina på alla sätt och vis, som ger massor med närhet och som ser varje barn och bryr sig om dem. Nu hoppas jag bara att det finns en plats för vår tjej där till våren...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar