En blogg om livet som förälder

måndag 14 januari 2013

Uppdatering från svenskalärarmamman

Det snackas mycket här hemma just nu, men det är inte så lätt att förstå den pratsamma ungen. De flesta ord börjar med vokaler och det finns många ord som kan betyda flera saker. (Bakka: mössa och macka till exempel.) Även om Stella inte har utvecklat ett särskilt tydligt tal så har hon knäckt flera koder och bygger meningar med många ord där hon även sätter in lite svårare ord som inte och bara. Några favoritfraser: Jag bara inte kan. Sägs oftast med glatt och uppsluppet tonfall, sådär så att hon inte verkar sörja att hon inte kan särskilt mycket. Jag tycker inte om... Jag tycker om... Sägs ofta i följd, så att man får veta både vad hon tycker om och inte. Har även lagt märke till att hon inte tycker om nästan någon sorts mat just nu och har väldiga krav på vad hon ska serveras och inte. Senast vi handlade mat talade hon strängt om att Stella inte tycker om kött, mamma. Jag frågade henne vad hon skulle äta när vi åt middag och hon replikerade snabbt att hon ville ha yoggi (yoghurt) och bakka (macka) med kuk (ost, fråga mig inte varför).

Bild på tvååring med nypackad ryggsäck och massor av presentpapper, tagen på morgonen den 7:e januari 2013.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar