En blogg om livet som förälder

onsdag 4 januari 2012

Öppna!

Det är så spännande att se hur språket utvecklas hos små parvlar. Stella pratar hela dagarna nu även om vi inte alltid fattar vad det betyder. Mycket "dadadahä" och liknande. Helst diskuterar Stella lampor, bollar, klockor, hundar och sånt som är nänänä. Men nu börjar även mmm för mat komma oftare och oftare, samt puss, öppna och stänga. Och hon förstår i sin tur massor av vad vi säger - ibland känns det som att hon är en liten svamp just nu som suger upp allt. Öppna och stänga fattade hon direkt innebörden av och började genast kommendera mig att öppna skåp och ge henne grejer. Det känns härligt att kunna ha små konversationer med sin dotter på riktigt.

Stella: Öbba!
Jag: Ska jag öppna badrumsskåpet? Varsågod.
Stella: Dadahä. Däng!
Jag: Nu stängde du, öppna igen så kan mamma sätta in den rena handduken.
Stella: Nänä.
Jag: Kan du öpnna? Öppna Stella.
Stella: Öbba! Dä!
Jag: Tack. Vad duktig du är. Får mamma en puss?
Stella: Mmm.
Jag: Tack.
Stella: Öbba!
Jag: Dörren? Okej.
Stella: Däng!

And it goes on and on...

2 kommentarer:

Anonym sa...

De förstår så himla mycket mer än man tror. Min pojke kunde också ganska många ord när han var ett år och när han var 2 pratade han små meningar med 2-3 ord. Tiden går snabbt! Fin blogg du har!

Sara sa...

Tack ska du ha. Det känns så konstigt att tänka sig att det verkligen går så snabbt...

Skicka en kommentar