En blogg om livet som förälder

lördag 12 maj 2012

Hemsk mamma

Igår åkte vi till vårdcentralen och lät en trevlig, eller enligt Stella fruktansvärd, läkare undersöka Stella och kolla att hon "bara" har en vanlig förkylning och ingenting värre. Hon blev grundligt undersökt, klämd på och till sin förfäran även stucken i fingret (rookies som vi är hade vi båda vita tröjor dessutom, ingen hit när man har ledsen och blodig tjej i famnen). Vi fick både hostmedicin och antibiotika utskrivet och åkte sedan hem för att äta middag, bada och sova. Läkaren frågade mig om hennes temperatur under veckan då hon haft feber. Jag svarade att jag vet att man inte ska haka upp sig på siffror, att barn kan vara till synes jättepigga fast de har 39,4 graders feber, att det hänt flera gånger när barn på förskolan varit sjuka och att jag därför inte brukar vara orolig eftersom jag vet att barn lätt får hög feber jämfört med vuxna. Läkaren nickade och hummade och föreslogsedan  att vi skulle kolla hur mycket feber Stella hade just då. Det visade sig att stackaren hade 39,5 grader. Jag hade sagt när vi kom in att hon inte kändes lika varm som tidigare så jag skämdes givetvis som en hund. Och gör det fortfarande lite. Förklarade gång på gång att jag inte ville ge henne febernedsättande före läkarbesöket. Jaja. Nu är det jag som noga kollar Stellas temperatur hädanefter. Stackars barn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar