En blogg om livet som förälder

torsdag 10 maj 2012

Språka med Stella

För en liten stund sedan kom Stella in till mig där jag stod i badrummet och hängde upp tvätt. "Äta"! sa hon och tittade uppfordrande på mig. Vad häftigt det är när barnen börjar erövra språket. Helt plötsligt kan hon tala om för mig med sina egna ord vad hon vill eller tänker på. Vilken känsla det måste vara.

Häromdagen lärde sig Stella tillsammans med sin pappa att säga ´jacka´och det riktigt strålade om henne när hon pekade på sin jacka och högtidligt ropade "jacka"! Sedan dess har hon vrålat om sin jacka varje gång hon vill gå ut. Själv kan jag tycka att ´ut´ vore enklare att säga men desto svårare desto roligare antar jag. Ett ord som är väldigt praktiskt är ´öppna´. Det kan man använda till mycket utöver sådant man vill öppna. Öppna: ta av mig byxorna. Öppna: sätt på mig tröjan. Öppna: tryck på den där knappen. Öppna: fyll den här med sand och gör sedan en kaka av den. Och min favorit; öppna pappa: ring till pappa.

2 kommentarer:

Martina sa...

Hahaha, härlig personlighet den där Stella. Sprider glädje i internätet. Kram och hoppas ni har kryat på er!

Sara sa...

Tack! Vi hoppas att det vänder idag så att vi kan öppna mycket imorgon :) Kram!

Skicka en kommentar