En blogg om livet som förälder

lördag 16 april 2016

April

Plötsligt är det april. Vi räknar ner till alla roliga saker som händer. I maj åker jag och Stella på "tjejresa" till Göteborg där vi ska mysa med hennes mormor och moster i några dagar. Vi längtar massor redan nu.

Våren har varit fylld av sjukdomar, både förkylningar, öroninflammationer och magsjuka. Vår 5-åring som har klarat sig lindrigt undan hittills gällande sånt har varit däckad och lite skör i några veckor. Därför har dagarna på förskolan varit extra korta denna vecka och jag och Stella har ägnat oss åt annat, som att cykla, ha picknick i vårsol, baka bullar och pyssla.

Det är fantastiskt att ha riktigt djupa samtal nu - om livet, döden, svartsjuka och relationer. Tänk vilken grund som läggs nu. Alla värderingar. Personlighet. Sätt att se på saker och handskas med olika situationer. Självkänsla. Trygghet. Sånt vi jobbar med varje dag, hela tiden. Och jag kommer hela tiden på mig själv med att njuta av alla ögonblick, alla just nu, för att jag vet hur snabbt det är över. Det är lätt att längta efter större barn, tänka på hur mycket enklare saker blir, praktiskt, när de är lite större. Eller minnas hur härligt det var med en liten bebis, eller knatte. Men nu, just nu...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar