En blogg om livet som förälder

onsdag 3 augusti 2011

Egna barn, andras ungar?

Jag är pedagog. Jag har jobbat inom skola och förskola i 10 år och har lärt mig mycket under den tiden. Jag vet till exempel att ledsna barn slutar gråta väldigt snabbt efter att föräldrar gått. Jag har sett fördelarna av att låta barn kämpa och göra saker själv. Jag kan låta små barn ta sig upp själva när de ramlat. Jag kan råda föräldrar att skaffa hjälm till sin ostadiga ettåring och låta honom eller henne själv ta sig upp om och om igen. Flera gånger har jag sagt till föräldrar med trilskande telningar som vägrar att klä på sig själv att låta barnet gråta och vara konsekvent. Sedan fick jag själv barn. Oj oj oj. Jag bär runt på Stella när hon är ledsen. Jag sitter ofta bredvid henne istället för att låta henne lära sig att vara ensam. Jag kommer så fort hon ropar. Självklart plockar jag upp varenda leksak hon kastar på golvet. Vilken tur att hennes pappa redan har uppfostrat en liten och inte går i samma fälla igen. Vilken tur att han är föräldraledig nu. Annars hade det kunnat sluta med en mammasjuk, gnällig och bortskämd liten rackare som är van att få allt hon pekar på och aldrig plockar undan efter sig själv.

4 kommentarer:

Felina sa...

Ojoj vad jag känner igen det här! Jag är sjuksköterska och arbetar på barnavdelning dessutom, men när min son blir sjuk står jag helt handfallen. Allt man lärt sig försvinner. Men jag tror att det är bra egentligen. Man ska ju vara mamma, och det är någon annans uppgift att vara ditt barns pedagog eller sjuksköterska :)

Sara sa...

Vad skönt att det inte bara är jag! Men vet du, när vi bodde på sjukhus var det flera barnsjuksköterskor som sa samma sak som du :) Det kanske är bra, för då tar man åtminstone inte med sig jobbet hem!

Knyttets mamma sa...

Skälet till att barn runt året slutar gråta snart är att de tror att de måste anpassa sig till ett liv utan föräldrarna. Detta enligt anknytningsteorin (läser man inte det när man pluggar till förskolelärare?). Så små barn kan inte föreställa sig sina föräldrar när de är borta, så de stänger helt enkelt av.
Jag har svårt att se att någon förutom personalen på förskolan mår bra av att barnen ger upp.

Sara sa...

hej Knyttets mamma. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att barnen ger upp? Menar du att de slutar gråta och ger upp? Jag tror att förskola är jättebra för de allra flesta barn och jag tror (och hoppas) också att de föräldrar som kan och har råd att välja inte vill låta sina barn börja på förskola när de är ett år.

Skicka en kommentar